Zakończyła się budowa komory startowej łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Wybudowany przez Budimex obiekt będzie teraz mógł przyjąć tarczę TBM, która w ostatnich miesiącach 2026 r. rozpocznie drążenie podziemnej linii w kierunku stacji Łódź Fabryczna. Tunel ma być gotowy do przyjęcia pociągów w roku 2029.
Komora ma prawie 30 m głębokości i 84 tysięcy metrów sześciennych kubatury (odpowiednik 32 basenów olimpijskich). Do jej budowy zużyto zawartość 1500 betoniarek i 1700 ton materiałów zbrojeniowych (stali oraz kompozytów). Te ostatnie zastosowano w ścianie czołowej, przez którą przebije się tarcza na początku swojej drogi.
– W czwartym kwartale przyszłego roku rozpocznie się drążenie tunelu – zapowiada pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek. Trwają przygotowania logistyczne: produkcja tubingów (betonowych prefabrykatów, z których będzie układana obudowa tunelu) i zabezpieczanie wywozu urobku. Jednym z największych i najbardziej czasochłonnych wyzwań będzie też oczywiście zamówienie, produkcja i dostawa tarczy TBM.
–
Wybrany wykonawca jest profesjonalną firmą – dodaje członek zarządu CPK Piotr Rachwalski. W jego ocenie ukończenie budowy zgodnie z harmonogramem (w ciągu niecałych 4 lat – 47 miesięcy) jest realne. Gdy tunel KDP zostanie oddany do użytku, spółka od razu – w roku 2029 - będziemy chciała w porozumieniu z przewoźnikami skierować pociągi z niego na istniejącą linię 14, wykorzystując go dla konwencjonalnej kolei dalekobieżnej.
Ta sama zasada ma dotyczyć także pozostałych elementów
linii dużych prędkości „Y”. – Chcemy tak etapować budowę, by jak najszybciej wykorzystywać poszczególne elementy do skracania czasu przejazdu. W 2033 r., po oddaniu do użytku odcinka Sieradz – Wrocław, będzie można skrócić czas przejazdu Warszawa – Wrocław o godzinę – deklaruje Lasek.
Długość obiektu będzie wynosiła 4,6 km, głębokość – od 25 do 35 m, a średnica – 14 m. Pociągi pojadą nim z prędkością 160 km/h. Po wyjściu linii na powierzchnię w kierunku zachodnim prędkość ta będzie stopniowo rosła, aż po kilkunastu kilometrach osiągnie wartość 350 km/h, przyjętą dla większej części długości linii KDP „Y”.